Co ciekawego w kursach online dla anglistów i nie tylko - PART 1
Powtórzę się, ale uwielbiam się uczyć nowych rzeczy, a najwygodniej robić mi to poprzez kursy online - w swoim tempie, w domu, nie muszę nigdzie chodzić, siedzę z kawką, w tle muzyka bądź nie - sama przyjemność.
Wspominałam, że robię kurs na FutureLearn o British Empire: mała aktualizacja - już nie robię. Jest tak straszliwie dla mnie nudny, że zasypiam. Prowadzący tutorzy mają może i coś ciekawego do powiedzenia, ale robią to w tak anemiczny sposób, że bardziej fascynuje mnie czytanie Beowulfa w oryginale. I tak 6 tygodni tej nudy. Kiedyś ambitnie zawzięłabym się w sobie i ukończyła go, ale od jakiegoś czasu rzucam w diabły wszystko co mnie zanudza na śmierć, skoro wokół jest tyle ciekawych książek, seriali, innych kursów - więc rezygnuję z niego bez żalu. Nazwijcie mnie płytkim bytem bez ambicji - trudno, może i tak jest; nie mam zamiaru poświęcać temu nudziarstwu ani minuty więcej!
Zwłaszcza, że wokół aż roi się od innych fascynująco zapowiadających się bezpłatnych MOOCów. Wybrałam takie, które sama chętnie bym zrobiła, gdybym miała z 3 lub 4 równoległe życia, bo na wszystkie jednego nie starczy.
EDUCATION FOR ALL by University of Cape Town
Akurat na ten ambitnie się zapisałam - rusza niebawem! - 12.03.2018. Zobaczymy, czy zapału starczy mi więcej niż na British Empire.
Kurs trwa 6 tygodni i trzeba poświęcić ok. 3h w tygodniu na pracę z nim. Adresowany jest do nauczycieli, którzy mają coś wspólnego z edukacją włączającą (inclusive education). Mnie jednak bardziej przyciągnęło hasło: "especially in areas where resources are limited", bo jako żywo stanęło mi przed oczami moje miejsce pracy, gdzie nawet internetu nie ma :/ KILL ME. No ale może jak wrócę na jesień, to a nuż się zdziwię?
FILMMAKING AND ANIMATION IN THE CLASSROOM by IntoFilm
Start: 19.03.18. 3 tygodnie razy 3h pracy w tygodniu. Zapowiada się ciekawie. Dowiemy się na nim, jak przy pomocy mało zaawansowanego technologicznie sprzętu kręcić filmy i animacje, jak wykorzystać filmy w ocenianiu uczniów (może to będzie metoda, która sprawi, że dla mnie ocenianie nie będzie tak nieprzyjemne - czytaj niżej), jak poprowadzić projekt oparty na filmach - może być przydatne przy programach typu eTwinning, poznamy programy do kręcenia i obróbki filmów.
FILMMAKING AND ANIMATION IN THE CLASSROOM by IntoFilm
Start: 19.03.18. 3 tygodnie razy 3h pracy w tygodniu. Zapowiada się ciekawie. Dowiemy się na nim, jak przy pomocy mało zaawansowanego technologicznie sprzętu kręcić filmy i animacje, jak wykorzystać filmy w ocenianiu uczniów (może to będzie metoda, która sprawi, że dla mnie ocenianie nie będzie tak nieprzyjemne - czytaj niżej), jak poprowadzić projekt oparty na filmach - może być przydatne przy programach typu eTwinning, poznamy programy do kręcenia i obróbki filmów.
UNDERSTANDING AUTISM by University of Kent
Rusza 26.03.18. 4 tygodnie, 3h pracy co tydzień. Krótko mówiąc - wszystko o autyzmie: diagnoza, spektrum, życie z tą chorobą. Myślę, że może być przydatny; coraz więcej uczniów wykazuje różne okołoautystyczne symptomy (czy można tak w ogóle powiedzieć?). Teraz z pewnością go nie ruszę, to nie są lekkie tematy, ale kiedyś pewnie tak.
ENGLAND IN THE TIME OF RICHARD III by University of Leicester
Również, jak autyzm, startuje 26.03.18. Robiłam go rok temu. Był angażujący i dość ciekawy. Jeden tydzień co prawda mnie znużył, był bodajże o bitwach średniowiecznych - nie moje klimaty zupełnie. Natomiast tygodnie o codziennym życiu w średniowieczu, o uprawach, wyglądzie średniowiecznej wioski były bardzo ciekawe i stanowią źródło inspiracji dla nowych kulturowych postów, które pojawią się na blogu w bliżej nieokreślonej przyszłości. Tak że polecam serdecznie. 6tygodni, 3h pracy w tygodniu.
TEACHING FOR SUCCESS: LESSONS AND TEACHING by British Council
Kurs startuje 16.04.18. Coś mi świta, że go robiłam, ale skoro nie jestem pewna to 1) może go jednak nie robiłam; 2) widocznie był mierny i nie zrobił na mnie większego wrażenia. 4 tygodnie, 2h pracy w tygodniu. Będzie o planowaniu lekcji i kursów, ogarnianiu pomocy dydaktycznych, a także o rozwoju zawodowym, w tym odrzucające mnie zawsze reflective practice. Miałam coś takiego na studiach mgr przez cały semestr i od tamtej pory na hasło reflection in action mój mózg się automatycznie zamyka na wszelkie bodźce, które następują po tym haśle.
LANGUAGE ASSESSMENT IN THE CLASSROOM by British Council
Tego samego dnia - 16.04.18 - rusza kolejny metodyczny kurs, tym razem o ocenianiu. Adresowany do nauczycieli gimnazjum i szkół średnich, po reformie to pewnie też dla n-li starszych klas SP. Szczerze Wam powiem, że ocenianie to jest coś, czego nie cierpię robić. Nieważne, czy opisówka, czy skala ocen, czy buźki, słoneczka i inne pierdoły; czy nawet peer assessment czy cokolwiek innego, w czym chodzi o oszacowanie postępu ucznia. Ja bym najchętniej przeprowadziła fajną lekcję, potem kolejną i kolejną, bez tej testomanii i oceniania w tle. Dlatego z premedytacją nie robię tego kursu, choć pewnie będzie wartościowy, jak to wszystkie kursy made by BC. 4 tygodnie, 3h pracy co tydzień.
DYSLEXIA AND FOREIGN LANGUAGE TEACHING by Lancaster University
Zaczęłam robić ten kurs 3 lata temu. I do dzisiaj nie skończyłam, już sama nie pamiętam czemu. To kolejny temat, z którym stykam się w pracy na co dzień, a który mnie średnio interesuje, ale wypadałoby zgłębić zagadnienie. Jednak nie w tej edycji, jeśli o mnie chodzi. Trwa 4 tyg, po 4h pracy na tydzień. Rusza również 16.04.18. Swoją droga to przesada, żeby 3 metodyczne kursy ruszały w tym samym czasie. Jakby ktoś chciał wszystkie 3, to mu wychodzi już 9h pracy własnej tygodniowo.
CARING FOR VULNERABLE CHILDREN by University of Strathclyde Glasgow
A jakby 9h to było za mało, to jeszcze dołożyli tego samego 16.04.18 kolejny, adresowany do nauczycieli i pedagogów. Wymaga 4h pracy w tygodniu przez 6 tygodni. Wydaje mi się dobry dla pedagogów i wychowawców; przedmiotowcy pewnie też skorzystają, ale ja na razie się nie skuszę.
ENGLAND IN THE TIME OF RICHARD III by University of Leicester
Również, jak autyzm, startuje 26.03.18. Robiłam go rok temu. Był angażujący i dość ciekawy. Jeden tydzień co prawda mnie znużył, był bodajże o bitwach średniowiecznych - nie moje klimaty zupełnie. Natomiast tygodnie o codziennym życiu w średniowieczu, o uprawach, wyglądzie średniowiecznej wioski były bardzo ciekawe i stanowią źródło inspiracji dla nowych kulturowych postów, które pojawią się na blogu w bliżej nieokreślonej przyszłości. Tak że polecam serdecznie. 6tygodni, 3h pracy w tygodniu.
TEACHING FOR SUCCESS: LESSONS AND TEACHING by British Council
Kurs startuje 16.04.18. Coś mi świta, że go robiłam, ale skoro nie jestem pewna to 1) może go jednak nie robiłam; 2) widocznie był mierny i nie zrobił na mnie większego wrażenia. 4 tygodnie, 2h pracy w tygodniu. Będzie o planowaniu lekcji i kursów, ogarnianiu pomocy dydaktycznych, a także o rozwoju zawodowym, w tym odrzucające mnie zawsze reflective practice. Miałam coś takiego na studiach mgr przez cały semestr i od tamtej pory na hasło reflection in action mój mózg się automatycznie zamyka na wszelkie bodźce, które następują po tym haśle.
LANGUAGE ASSESSMENT IN THE CLASSROOM by British Council
Tego samego dnia - 16.04.18 - rusza kolejny metodyczny kurs, tym razem o ocenianiu. Adresowany do nauczycieli gimnazjum i szkół średnich, po reformie to pewnie też dla n-li starszych klas SP. Szczerze Wam powiem, że ocenianie to jest coś, czego nie cierpię robić. Nieważne, czy opisówka, czy skala ocen, czy buźki, słoneczka i inne pierdoły; czy nawet peer assessment czy cokolwiek innego, w czym chodzi o oszacowanie postępu ucznia. Ja bym najchętniej przeprowadziła fajną lekcję, potem kolejną i kolejną, bez tej testomanii i oceniania w tle. Dlatego z premedytacją nie robię tego kursu, choć pewnie będzie wartościowy, jak to wszystkie kursy made by BC. 4 tygodnie, 3h pracy co tydzień.
DYSLEXIA AND FOREIGN LANGUAGE TEACHING by Lancaster University
Zaczęłam robić ten kurs 3 lata temu. I do dzisiaj nie skończyłam, już sama nie pamiętam czemu. To kolejny temat, z którym stykam się w pracy na co dzień, a który mnie średnio interesuje, ale wypadałoby zgłębić zagadnienie. Jednak nie w tej edycji, jeśli o mnie chodzi. Trwa 4 tyg, po 4h pracy na tydzień. Rusza również 16.04.18. Swoją droga to przesada, żeby 3 metodyczne kursy ruszały w tym samym czasie. Jakby ktoś chciał wszystkie 3, to mu wychodzi już 9h pracy własnej tygodniowo.
CARING FOR VULNERABLE CHILDREN by University of Strathclyde Glasgow
A jakby 9h to było za mało, to jeszcze dołożyli tego samego 16.04.18 kolejny, adresowany do nauczycieli i pedagogów. Wymaga 4h pracy w tygodniu przez 6 tygodni. Wydaje mi się dobry dla pedagogów i wychowawców; przedmiotowcy pewnie też skorzystają, ale ja na razie się nie skuszę.
EXPLORING ENGLISH: SHAKESPEARE by British Council
23.04.18 rusza kurs o twórczości Szekspira. Sama go robiłam rok temu i z całą pewnością mogę go polecić: jest niesztampowy, oryginalny, ciekawy. Mój kulturowy notes wzbogacił się o całe mnóstwo inspiracji i linków. Nie pożałujecie. Trwa 6 tygodni, ale nie wymaga wielkiego nakładu czasu i pracy: 2h tygodniowo każdy znajdzie. Kurs porusza tematykę życia Szekspira, również osobistego i kilka jego najważniejszych sztuk.
JANE AUSTEN: MYTH, REALITY AND GLOBAL CELEBRITY by University of Southhampton
Tego samego dnia, 23.04.18, rusza kolejny kurs powiązany z literaturą, jak widać po nazwie o Jane Austen. Trwa tylko 2 tygodnie, podczas których dowiemy się o życiu pisarki w Hampshire oraz jej wpływie na współczesną literaturę i kulturę. 3h pracy w tygodniu.
A HISTORY OF ROYAL FOOD AND FEASTING by University Reading
23.04.18 rusza też kurs o królewskim wyżywieniu od czasów Tudorów aż do czasów wiktoriańskich. Zaczęłam go robić rok temu, ale niestety nie zdołałam dokończyć. Natomiast zrobiłam chyba tydzień, i podobał mi się, więc w tym roku zamierzam dokończyć i tym samym zdobyć kolejne inspiracje do mojego kulturowego notesu. 3h w tygodniu x 5 tygodni
23.04.18 rusza kurs o twórczości Szekspira. Sama go robiłam rok temu i z całą pewnością mogę go polecić: jest niesztampowy, oryginalny, ciekawy. Mój kulturowy notes wzbogacił się o całe mnóstwo inspiracji i linków. Nie pożałujecie. Trwa 6 tygodni, ale nie wymaga wielkiego nakładu czasu i pracy: 2h tygodniowo każdy znajdzie. Kurs porusza tematykę życia Szekspira, również osobistego i kilka jego najważniejszych sztuk.
JANE AUSTEN: MYTH, REALITY AND GLOBAL CELEBRITY by University of Southhampton
Tego samego dnia, 23.04.18, rusza kolejny kurs powiązany z literaturą, jak widać po nazwie o Jane Austen. Trwa tylko 2 tygodnie, podczas których dowiemy się o życiu pisarki w Hampshire oraz jej wpływie na współczesną literaturę i kulturę. 3h pracy w tygodniu.
A HISTORY OF ROYAL FOOD AND FEASTING by University Reading
23.04.18 rusza też kurs o królewskim wyżywieniu od czasów Tudorów aż do czasów wiktoriańskich. Zaczęłam go robić rok temu, ale niestety nie zdołałam dokończyć. Natomiast zrobiłam chyba tydzień, i podobał mi się, więc w tym roku zamierzam dokończyć i tym samym zdobyć kolejne inspiracje do mojego kulturowego notesu. 3h w tygodniu x 5 tygodni
PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR EARLY CAREER TEACHERS by University of Birmingham
Coś w sam raz dla młodych stażem nauczycieli. 5 tygodni, 3h pracy w tygodniu. Startuje 30.04.18. Będzie m.in. o dyscyplinie w klasie, o ocenianiu uczniów, o zarządzaniu swoim czasem i efektywnym planowaniu pracy. Wydaje się ciekawy - sama nie wiem, czy sobie nie odświeżę wiadomości.
A HISTORY OF ROYAL FASHION by University of Glasgow
07.05.18 rusza coś, w czym koniecznie muszę uczestniczyć: moda wśród monarchów. Zapowiada się bardzo ciekawie. Ubrania z poprzednich stuleci to jedno z moich rozlicznych zainteresowań. Muszę Wam kiedyś pokazać książkę o modzie w Downton Abbey, mam takie dwie na półce - rewelacja! Tymczasem polecę Wam książkę, która szerzej ujmuje temat: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49951/historia-stroju. Polecam całym sercem!! Będzie intensywnie, bo aż 4h pracy w tygodniu - razy 5 tygodni. Będziemy poznawać modę od Tudorów aż do Windsorów! Nie mogę się doczekać!!
A HISTORY OF ROYAL FASHION by University of Glasgow
07.05.18 rusza coś, w czym koniecznie muszę uczestniczyć: moda wśród monarchów. Zapowiada się bardzo ciekawie. Ubrania z poprzednich stuleci to jedno z moich rozlicznych zainteresowań. Muszę Wam kiedyś pokazać książkę o modzie w Downton Abbey, mam takie dwie na półce - rewelacja! Tymczasem polecę Wam książkę, która szerzej ujmuje temat: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49951/historia-stroju. Polecam całym sercem!! Będzie intensywnie, bo aż 4h pracy w tygodniu - razy 5 tygodni. Będziemy poznawać modę od Tudorów aż do Windsorów! Nie mogę się doczekać!!
HADRIAN'S WALL: LIFE ON THE ROMAN FRONTIER by Newcastle University
To będzie moje kolejne podejście do kursu historycznego. Mam nadzieję, że go ukończę, a zdobyta wiedza wzbogaci mojego bloga o kilka ciekawych postów. Zaczyna się dopiero 8 sierpnia. 6 tygodni,.4h pracy na tydzień.
Przypominam, że wszystkie kursy są darmowe! Jest możliwość wykupienia dostępu na zawsze (za darmo mamy dostęp podczas trwania kursu plus parę tygodni po jego skończeniu) oraz certyfikatu.
Jak widzicie po tytule, to dopiero part 1. Musiałam to podzielić, bo w zanadrzu jest mnóstwo innych kursów i nikt by nie przebrnął przez ten post.
Super zestawienie! Dziękuję! To aż niesamowite, że tak dużo kursów dostępnych jest za darmo, na wyciągnięcie ręki :)
OdpowiedzUsuń