Trzy formy czasownika
Dawno ne pisałam o grach planszowych na angielskim. W ogóle ostatnio mało co piszę. Powiem Wam, że jestem jeszcze wyzuta z energii po ubiegłym roku szkolnym, kiedy to dałam z siebie 100% albo i więcej. Jeszcze tego nie odreagowałam chyba, bo zapału brak. Przyznam się Wam nawet, że właśnie dzis od-enrollowalam sie z kursu na courserze, na który zapisałam się w wakacje, czyli wtedy kiedy jeszcze mi się chciało. Tzn. nie chciało, ale myślałam, że do listopada mi się zachce ;). Zrobiłam tylko komix na Tydzień z Komixem na moodle w etwinning. To było jakoś pod koniec wakacji czy na początku roku szkolnego. Wrzucałam go na fb, ale może nie wszyscy widzieli. Oto on:
coś dla fanów "Na Wspólnej" ;) |
Nie wydaje mi się, żeby moje lekcje ucierpiały na innowacyjności czy kreatywności, bo mam parę fajnych pomysłów w zanadrzu, ale po prostu nie chce mi się tego opisywać ;) As simple as that.
Wciągnęło mnie moje główne hobby, czyli czytanie. A poza tym oddaję się też pogłębianiu angielskiego, ale sama dla siebie. Więc ewentualnie możecie spodziewać się postów raczej tego typu - jeśli reflektujecie. Ale oczywiście pomysły na gry i zabawy też będę zamieszczać. W niedługim czasie spodziewajcie sie np. pomysłów na lekcje do książeczki "My cat likes to hide in boxes", którą aktualnie poznajemy z klasą 3 na kółku karcianym.
Nie pisałam o niej wcześniej, gdyż brakowało mi uczniów na poziomie niezbędnym do przeprowadzenia tej gry. Ale oto w tym roku mam nauczanie indywidualne z chłopcem z szóstej klasy i w związku z tym pojawił się czas Present Perfect - warunek niezbędny do wprowadzenia tej gry. Gdyż jest to gra na 3 formy czasownikwe. Właściwie to są puzzle, a nie gra, ale myślę, że można to zaaranżować w formie gry.
Na przykład:
- zawczasu przygotować kilka zestawów czasowników i rozdzielić na dzieci / grupy z poleceniem układania na czas. Puzzli jest aż 270(!!), bo mamy 90 najpopularniejszych czasowników, dlatego nie zabraknie materiału na tworzenie zestawów.
- można też porozdawać puzzle przypadkowo - po równą ilość na grupę / osobę. Uczestnicy patrzą na swoje puzzle i wykładają te, które tworzą trio. Do brakujących dobierają elementy od innych grup /uczniow używając konstrukcji have you got....?
- można porozrzucać wszystkie puzzle na stole - albo część, to zależy ile macie uczniów - i zagrać w Spot the verb - taka gra, której nazwę i zasady właśnie wymysliłam pisząc tego posta ;) Czyli prowadzący zabawę, czy to uczeń czy nauczyciel wymienia jakiś czasownik i kto pierwszy go odnajdzie, nakrywa go ręką. W tej wersji można poćwiczyć też tylko drugą formę czasownika. Albo tylko trzecią. Prowadzący wymienia bezokolicznnik, grający muszą znależć 2/3 formę. Albo w drugą stronę - prowadzący podaje 2/3 formę, a trzeba odnaleźć bezokolicznik.
Te 3 wersje wymyśliłam w 5 minut, a przypuszczam, że Wasza inwencja nie jest na poziomie pełzającym i coś tam jeszcze wykombinujecie - pomysły są mile widziane w komentarzach ;)
W puzzlach podoba mi się:
- ilość
- wykonanie - grube, solidne, widać że trwałe i nie zginają się, co jest istotne
- oznaczenie kolorami typów form. Np. czasowniki o 3 jednakich formach typu hit-hit-hit mają kolor zielony. Te z taką samą drugą i trzecią formą są pomarańczowe. O trzech różnych formach - czerwone. Jest jeszcze parę innych kolorów - można zaprosić uczniów do zabawy w detektywów i zachęcić do zgadnięcia, co łączy czasowniki w danym kolorze.
Super puzzle! Moze po prostu warto pogrupować czasowniki i wprowadzać i utrwalać je stopniowo, skoro puzzli jest aż 270. Wybierając np 10 czasowników (albo więcej) mozna w grupach zagrać w tzw memory wyszukując kolejnych firm czasowników.
OdpowiedzUsuńApropos książeczki "My cat likes to hide in boxes" - czekam na wpis! Książeczka jest świetna!
Ja bardzo reflektuję na temat pogłębiania własnego angielskiego! :) Może polecisz jakieś fajne książki do poczytania w oryginalnej wersji? Pozdrawiam. Aga :)
OdpowiedzUsuń