10 pomysłów na zastosowanie flashcards. Vol. 1
Nie będę Wam robić metodycznego wprowadzenia o tym, jak to warto stosować flashcards. I jakie to korzyści przynosi. Każdy z Was to na pewno wie. A jak nie, to zachęcam do poszperania w fachowej literaturze, gdzie mądrzejsi ode mnie uzewnętrznili swoje przemyślenia w tym temacie.
Część pomysłów z pewnością jest Wam znana (niektórych nawet nie opiszę, tylko odeślę Was do odpowiedniego posta na blogu), a część może okazać się interesującą i wartą wypróbowania nowością. Post powstał w oparciu (bardzo solidnym) o filmik z Carol Read dostępny od jakiegoś czasu na stronie Macmillana.
1. Flash
Bardzo prosty sposób. Po prostu nauczyciel macha szybko kartą stojąc z przodu klasy. Może ją też szybko odwrócić. Uczniowie zgadują, co jest na obrazku.
2. Slowly, slowly.
To jest moje pudło z flashcardami. Ale tylko tymi, które zrobiłam samodzielnie. Te dołączane do podręcznika trzymam gdzie indziej. |
Część pomysłów z pewnością jest Wam znana (niektórych nawet nie opiszę, tylko odeślę Was do odpowiedniego posta na blogu), a część może okazać się interesującą i wartą wypróbowania nowością. Post powstał w oparciu (bardzo solidnym) o filmik z Carol Read dostępny od jakiegoś czasu na stronie Macmillana.
1. Flash
Bardzo prosty sposób. Po prostu nauczyciel macha szybko kartą stojąc z przodu klasy. Może ją też szybko odwrócić. Uczniowie zgadują, co jest na obrazku.
2. Slowly, slowly.
Przeciwieństwo powyższego. Kartę powoli wysuwamy zza innej karty - uczniowie zgadują.
3. What's missing
Dzieci zamykają oczy, my zabieramy kartę, dzieci otwierają oczy i zgadują, czego brak. Ale tak to wygląda tylko w teorii, w praktyce dzieci raczej nie zamykają oczu, tylko podglądają :)
4. Magic Eye
Odsyłam Was do tego posta.
5. Lip reading
nauczyciel wymawia wyrazy bezgłośnie, uczniowie odczytują. Bardzo przydatna technika w nauce języka obcego, uczy strategii radzenia sobie w sytuacji, gdy nie wszystko usłyszeliśmy.
6. Flashcards riddles
Nauczyciel przywiesza na tablicy kilka obrazków i opisuje je (np. jeśli są to flashcardy ze zwierzętami, to może powiedzieć np. o słoniu: It's big, grey, It can run. It's got a tusk and four legs etc.). Uczniowie zgadują.
7. Flashcard groups
Mamy na tablicy 3 karty, np. bananas, apples, oranges. Klasę dzielimy na 3 grupy. Każda karta jest przyporządkowana innej grupie. Nauczyciel wydaje polecenia: Touch your nose, bananas.... Stand up, oranges.... itd. Ważne, aby polecenie było pierwsze - przed nazwą grupy - to sprawia, że dzieci będą cały czas uważać.
8. Hands on head
Klasa podzielona na dwie grupy, każdej grupie przyporządkowujemy po 3 różne karty. Karty są widoczne na tablicy i jasno oznaczone jest, które są dla jakiej grupy. Nauczyciel wymienia wszystkie nazwy obrazków, a gdy uczniowie usłyszą obrazek przyporządkowany do ich grupy, kładą ręce na głowie. Zaczynamy wymienianie powoli, później zwiększamy prędkość.
9. Flashards chain
Gra podobna do tej opisanej w tym poście. Tylko zamiast nazywania tego co widzimy na obrazku, powtarzamy struktury. Np. podając obrazek z zebrą, pytamy: Do you like zebras?, a uczeń który otrzymuje kartę, musi odpowiedzieć (zwykłe yes / no wystarczy w klasie pierwszej, w starszych można poćwiczyć krótkie odpowiedzi).
10. Kim's game
Do tej gry potrzebujemy karty z kilku zestawów tematycznych. Około 10-15 kart. Wszystko zależy od grupy. Wieszamy wszystkie na tablicy - pomieszane. Uczniowie mają około minuty na przyjrzenie się im i spróbowanie zapamiętania. Po około minucie usuwamy wszystkie karty. Uczniowie w parach próbują odtworzyć, co było na tablicy, zapisując nazwy - przy okazji ćwiczymy więc pisownię wyrazów. Mogą też skategoryzować słówka.
We wszystkich powyższych zabawach flashcardy mogą być zastąpione przez karty wyrazowe.
W mlodszych grupach fajnie wychodzi budowanie wiezy z kart i plastikowych kubków,najlepiej tych wiekszych:) nauczyciel pokazuje karty,dzieci odpowiadaja. Jak odpowiedzą dobrze to N. Kladzie kartę na kubek itd itd aż powstaje wieza. Potem dzieci moga sprobowac ja zdmuchnąć :)
OdpowiedzUsuńbrzmi super, na pewno spróbuję ją zrobić z dzieciakami :)
UsuńZabaw z wykorzystaniem flashcards jest cała masa, warto je wykorzystywać jak najczęściej. Tak na szybko dodam jeszcze jedną od siebie. Uczniowie, szczególnie najmłodsi bardzo ją lubią. Służy ona do utrwalania słownictwa. Używam w niej innych flashcards niż wcześniej, żeby nie było zbyt łatwo. Pokazuję dzieciom fragment obrazka (nakładam kartkę z wyciętym otworem) a ich zadaniem jest odgadnięcie słowa. Na koniec pokazuję całą kartę.
OdpowiedzUsuńTeż mam taką kartę z dziurką ;)
UsuńKarta z dziurką rządzi :) emocje sięgają zenitu czasami
UsuńFlashcards są świetne!
OdpowiedzUsuńBardzo fajne propozycje. Ja też dodam od coś od siebie:
OdpowiedzUsuń1. Po wprowadzeniu nowych słówek rozdajemy po jednej karcie każdemu dziecku. Następnie zadajemy pytanie:
"Who has a teddy/banana?"
2. Inna zabawa to połaczenie flashcards oraz elementów metody reagowania całym ciałem. Rozkładamy karty na podłodze, a następnie mówimy np.:
"Tomek, give me all toys", albo "Bring me all vegetables."
Gdy dzieci przyniosą właściwe karty można zapytać:
"What is it?" Dziecko odpowiada, np.: "This is a car/ This is a ball."
3.Można też napisać na tablicy wybraną literę (np. T) i poprosić dzieciaki:
"Find the words with this letter."
4. Przyczepiamy magnesem do tablicy kilka kart. Dzieci podchodzą do nich dwójkami. Nauczyciel wymawia po angielsku jedno z przedstawionych słów. Dziecko, które szybciej dotknie poprawną kartę, otrzymuje punkt.
Dzięki za Twoje pomysły, podoba mi się zwłaszcza ostatni!
UsuńPolecam zapoznaniem się z filmem http://olivegreenthemovie.com/pl/ premierę będzie miał na przełomie lutego 2014 roku. Zapowiada się bardzo interesująco.
OdpowiedzUsuńSuper strona, bardzo dziękuję za pomoc, szukałam czegoś do zrobienia z kartami. Moja propozycja: dzieci siadają w kółku, przed każdym z nich kartka. Nauczyciel głośno mówi dwie rzeczy z kartki i dzieci muszą się jak najszybciej zamienić miejscami biegnąc dookoła koła. Potem będą miały już inny obrazek, więc będą musiały zapamiętać kolejne słówko by być czujnym.
OdpowiedzUsuńDzięki, przyda się!
UsuńDzięki za przypomnienie o lip reading.
OdpowiedzUsuń