Gry i zabawy stolikowe na koniec roku szkolnego
Ciężko zmotywować dzieci do nauki i karnego siedzenia na lekcjach gdy oceny są już wystawione. Szczerze mówiąc to nawet nie próbuję. Ale nie pozwalam im siedzieć i mieć tzw. czas wolny, kiedy nic nie robią tylko przeszkadzają. Na taką okoliczność polecam gry stolikowe. Są angażujące, przełamują rutynę, zaspokajają uczniowską potrzebę nicnierobienia, a jednocześnie uczą.
SYSTEM PUS
Jest dość znany w młodszych klasach SP - często wykorzystywany na ZKK czy ZDW, gdyż nadaje się do wszystkich przedmiotów. Potrzeba do niego klocki i książeczkę z ćwiczeniami. Wygląda to tak:
Rozwiązując zadania z książeczki, uczniowie układają klocki wg odpowiedniego kodu i jeśli odpowiedzi są prawidłowe, powinien wyjść pokazany w książeczce motyw po drugiej stronie klocków. Ta zabawa nadaje się od drugiej klasy w górę, ale również dla pierwszaków, które w miarę sprawnie czytają.
POPCORN
Jest to o wiele bardziej dynamiczna gra i cieszy się dużą popularnością u moich uczniów od klas 2 do 6. Najsprawniej idzie szóstoklasistom, ale każdy ma dużo zabawy. Na popcornach znajdują się podstawowe angielskie wyrazy, głównie funkcyjne, ale nie tylko. Kubeczek z popcornem ustawiamy na środku stołu. Najlepiej gdy do zabawy są co najmniej 4 osoby. Po kolei losujemy popcorn z kubeczka i czytamy wyraźnie wyraz. Jeśli wymowa jest prawidłowa, zatrzymujemy go. Jeśli nie - zwracamy do kubeczka lub odkładamy na bok (do ustalenia). W kubeczku jest kilka fałszywych popcornów z napisem POP. Gdy je wylosujemy, wszystkie nasze dotychczasowe wyrazy wrzucamy z powrotem do kubeczka. Wygrywa ta osoba, która na koniec ma najwięcej wyrazów. Gra jest bardzo nieprzewidywalna i przez to emocjonująca.
Co do technicznej strony lekcji z grami, to z moich obliczeń wynika, że najlepiej byłoby mieć 6 zestawów PUS i 2 popcorny. Ja mam 3 zestawy i jeden popcorn i świetnie się sprawdza, gdy jest maksymalnie 12 osób. Dlatego gry te przeprowadzam albo w 6B, gdzie uczę tylko grupę, albo w czasie gdy jest mało uczniów, np. w dni takie jak 2. maja czy 10.listopada itp. Dzielę wtedy uczniów na dwie grupy i jedna bawi się popcornem (6 osób), a druga dzieli się na pary (3 pary) i układa PUS. Po 20 minutach następuje zamiana.
Swoje gry kupiłam tu.
SYSTEM PUS
Jest dość znany w młodszych klasach SP - często wykorzystywany na ZKK czy ZDW, gdyż nadaje się do wszystkich przedmiotów. Potrzeba do niego klocki i książeczkę z ćwiczeniami. Wygląda to tak:
Rozwiązując zadania z książeczki, uczniowie układają klocki wg odpowiedniego kodu i jeśli odpowiedzi są prawidłowe, powinien wyjść pokazany w książeczce motyw po drugiej stronie klocków. Ta zabawa nadaje się od drugiej klasy w górę, ale również dla pierwszaków, które w miarę sprawnie czytają.
POPCORN
Jest to o wiele bardziej dynamiczna gra i cieszy się dużą popularnością u moich uczniów od klas 2 do 6. Najsprawniej idzie szóstoklasistom, ale każdy ma dużo zabawy. Na popcornach znajdują się podstawowe angielskie wyrazy, głównie funkcyjne, ale nie tylko. Kubeczek z popcornem ustawiamy na środku stołu. Najlepiej gdy do zabawy są co najmniej 4 osoby. Po kolei losujemy popcorn z kubeczka i czytamy wyraźnie wyraz. Jeśli wymowa jest prawidłowa, zatrzymujemy go. Jeśli nie - zwracamy do kubeczka lub odkładamy na bok (do ustalenia). W kubeczku jest kilka fałszywych popcornów z napisem POP. Gdy je wylosujemy, wszystkie nasze dotychczasowe wyrazy wrzucamy z powrotem do kubeczka. Wygrywa ta osoba, która na koniec ma najwięcej wyrazów. Gra jest bardzo nieprzewidywalna i przez to emocjonująca.
Co do technicznej strony lekcji z grami, to z moich obliczeń wynika, że najlepiej byłoby mieć 6 zestawów PUS i 2 popcorny. Ja mam 3 zestawy i jeden popcorn i świetnie się sprawdza, gdy jest maksymalnie 12 osób. Dlatego gry te przeprowadzam albo w 6B, gdzie uczę tylko grupę, albo w czasie gdy jest mało uczniów, np. w dni takie jak 2. maja czy 10.listopada itp. Dzielę wtedy uczniów na dwie grupy i jedna bawi się popcornem (6 osób), a druga dzieli się na pary (3 pary) i układa PUS. Po 20 minutach następuje zamiana.
Swoje gry kupiłam tu.
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń