Macmillan Young Learner Congress - 19.05.2013
W przedostatnią niedzielę miałam okazję uczestniczyć w konferencji organizowanej przez wydawnictwo Macmillan. Konferencja odbywała się w Krakowie. W programie przewidziane były 4 zajęcia / wykłady / warsztaty, a prowadziły je Carol Read i dr Wanda Baranowska.
Warsztaty były płatne (99zł), ale ponieważ szkoła zwraca mi część pieniędzy, uznałam, że warto. Poza tym zawsze chciałam zobaczyć na żywo Carol Read (dla tych, co nie wiedzą - napisała ona Bugs World 1 i 2 - podręczniki, z których uczę).
I powiem wam, że faktycznie było warto!
Pierwszy wykład / warsztat (prowadzony przez Carol Read) był wg planu o rozwijaniu kreatywności u dzieci ("Creativity and communication through story and drama"). Moje odczucie jest takie, że właściwie nie wiem, o czym był, bo był o wszystkim, z czym się wiąże praca z dziećmi w młodszych klasach SP. Głównym motywem byłą historyjka o tygrysie z bolącą łapką - z jakiegoś podręcznika, ale nie wiem z jakiego. Carol pokazała metody prezentacji i powtarzania słownictwa przy pomocy flashcards, zabawę "Follow my leader" dostosowaną do tej historyjki - świetną - i nauczyliśmy się też piosenki. Zajęcia i pomysły były uniwersalne, więc można skorzystać z tych pomysłów przy wprowadzaniu na lekcji jakiejkolwiek historyjki. Mnie najbardziej podobała się modyfikacja popularnej - tak myślę - zabawy z kartami obrazkowymi pt. "Magic Eye" - często bawię się w nią z dziećmi na lekcji, ale nie w takiej modyfikacji. Napiszę o niej nową notatkę wkrótce. Było tez przy okazji trochę o dyscyplinie w klasie. Podsumowując - było to wszystko energiczne i wprawiło nas w dobry humor.
Po przerwie na kawkę Carol poprowadziła drugie zajęcia: "To praise or not to praise?" Te były raczej w formie dyskusji nt. roli i rodzajów pochwał w nauczaniu dzieci. Tematyka zupełnie inna, więc już nie było tak żywo, ale równie ciekawie. Muszę przyznać, że nieco zmieniły te zajęcia mój sposób patrzenia na pochwały i teraz rzeczywiście udzielam ich bardziej refleksyjnie.
Zajęcia z Carol podobały mi się również z tego względu, że mogłam kolejny raz posłuchać cudownego brytyjskiego akcentu! Mówiła tak pięknie, że natychmiast zachciało mi się szlifować swoją wymowę po powrocie do domu, jednak musi to poczekać. Póki co, jeszcze się nie uporałam z CPE Use of English Virginii Evans (i prędko się nie uporam, choć zbliżam się do połowy).
Przyznam się wam, że gdy czytałam program konferencji, to miałam mieszane uczucia co do tego drugiego bloku z Panią Dr Baranowską. Tematy tych zajęć były następujące: 1) "Jaś się wierci, Małgosia milczy, a Ania płacze - czyli o zachowaniach dzieci, które zakłócają płynną edukację w klasach I-III"; 2) "Jaś siedzi, Małgosia opowiada, a Ania się uśmiecha - czyli strategie harmonijnej pracy dydaktyczno-wychowawczej na lekcjach w klasach I-III". Po prostu nasłuchałam się już tyle o dyscyplinie w klasie na studiach i na różnych warsztatach, i przeczytałam książki poświęcone utrzymaniu dyscypliny, a i tak muszę stwierdzić, że są klasy, gdzie właściwie nic nie działa - albo może ja coś źle robię, tego też nie wykluczam. Choć właściwie na 8 klas, które uczę, tylko jedna wiecznie mnie wyprowadza z równowagi - 1a. No dobrze, ale do rzeczy. Hmm nie wiem o co chodzi, ale znów tak jakby nie do końca temat zajęć zgadzał się z programem - zajęcia i to oba po półtorej godziny - poświęcone były ADHD. Ale już spieszę zapewnić, że w niczym mi to nie przeszkadzało!. Tzn. to drobne rozminięcie się z tematyką. Pani Wanda i jej wykłady były R-E-W-E-L-A-C-Y-J-N-E!!! Miały miejsce po przerwie na lunch i z takim pełnym żołądkiem spodziewałam się, że usnę, ale mówię wam - nie dało się, nawet gdybym chciała gdzieś przykimać. Było bardzo ciekawie i wesoło. Pani dr raczyła nas anegdotami i dygresjami i po prostu chciało się jej słuchać. Poza tym tematykę, która nie była dla mnie szczególnie atrakcyjna, zaprezentowała w taki sposób, że człowiek aż ma ochotę poczytać o tym więcej! (i u mnie na ochocie się kończy). Dowiedziałam się kilku nowych rzeczy o tym zaburzeniu. Jeśli jesteście zainteresowani tą tematyką, polecam dotrzeć do materiałów autorstwa Pani Baranowskiej, a jeśli chcecie jakichś dalszych szczegółów nt. tych akurat wykładów, proszę o kontakt albo w komencie pod spodem, albo na stronce O mnie.
Każdy uczestnik konferencji otrzymał wybrany przez siebie wcześniej podręcznik i płytę CD - ja wybrałam Questa. Zaczynamy z niego uczyć od roku 2014/15. Oprócz tego otrzymaliśmy takie typowe materiały konferencyjne jak teczka, długopis, notatnik... Zawsze mnie cieszą takie rzeczy ;)
A w przyszłą sobotę jadę na konferencję zorganizowaną przez Pearson.
Fajnie, że konferencja była udana :) Nie wiem czy znasz (jeśli nie to polecam) Carol Read swego czasu prowadziła bloga http://carolread.wordpress.com/ z bardzo ciekawymi wpisami od A do Z :) Co do uwagi o dyscyplinie, że są klasy w których praktycznie żadne metody nie działają, to w zupełności się zgadzam (niestety). Myślę jednak, że więcej wiedzy i nowych metod postępowania zawsze się przyda :)
OdpowiedzUsuńTak, wiem, ale już chyba od roku nie jest niestety uaktualniany...
OdpowiedzUsuńAle Carol prowadzi też własną stronę http://carolread.com/
Właśnie też myślę, żeby się wybrać na tę konferencję w Katowicach
OdpowiedzUsuńJa będę na 100%!!
Usuńi co? byłaś??
UsuńHej, też byłam na wykładzie prowadzonym przez Carol Read, tyle że za darmo i w Poznaniu (ale się udało!) i temat z tygrysem, który miał zranioną łapę pochodzi z podręcznika Tiger :)
OdpowiedzUsuńUczysz z Bugsów, ja też - co poradzisz? Bugsy czy Tiger? (waham się co wybrać na przyszły rok)
zapomniałam się podpisać, Asia S.
UsuńWybraliśmy w końcu Tigera. Bugsy bardzo lubię, zwłaszcza doceniam melodyjność i aranżacje ich piosenek, ale już jestem nimi nieco znużona po siódmym z kolei roku szkolnym pod znakiem Bugs.
Usuń